IlonkaHoencamp.reismee.nl

Cambodia, here we are!

Lieve allemaal,

Mijn eerste bericht uit Cambodja!
Nederland is, maar lijkt ook heel ver weg. Ik word hier als het ware helemaal mee/opgenomen in de cultuur. De mensen zijn vriendelijk, de temperatuur is heerlijk (het is hier nu de koelste tijd van het jaar, dus dat belooft nog wat

Wink
) en het eten is lekker.
Het was heel fijn dat het 'zin-hebben' in het avontuur bij het vertrek op Schiphol vooral overheerste! Na een lange reis (van ongeveer 18 uur) zijn we veilig aangekomen en stond het Nederlandse echtpaar met hun kids op ons te wachten. Bij aankomst hebben we ons visa aangevraagd, we hebben alleen de verkeerde aangevraagd en gekregen. Dat betekent dat we nu verplicht zijn om over een maand het land uit te gaan. Maar dat is niet verkeerd natuurlijk voor een weekend weg!
Ik vond het bijzonder om aan het einde van onze vlucht Cambodja van bovenaf te kunnen zien, de woonplek voor de aankomende 9 maanden!
Na aankomst zijn we gelijk even wat boodschappen gaan doen op de markt. Het viel me op dat veel dingen op India lijken (de geuren, het drukke verkeer en héél veel mensen), wat de impact minder heftig maakt. Maar alsnog vind ik het bizar hoe dingen kunnen verschillen van mijn cultuur.Bijvoorbeeld: in een restaurant had iedereen zijn eten al, behalve ik en toen kwam de serveerster vertellen dat wat ik besteld had op was. Ik denk dan als westerling: ‘Waarom komen ze daar niet eerder achter, en het eerder vertellen?’
Op één of andere manier maakt dat hier ook niks uit. Dingen kunnen hier vaak niet gaan zoals je zelf bedenkt of plant. En ik merk dat ik dat ook allemaal lekker los kan laten en de dingen laat gebeuren en er van geniet.

Deze week verblijven we nog bij een gezellig Nederlands gezin, die erg goed voor ons zorgt. Het is fijn om aan hen allerlei dingen te kunnen vragen en van het te leren. Aan het einde van deze week hopen we te verhuizen naar een huis waar meerdere internationale trackers verblijven met dezelfde missie als wij. Dit huis zal voor de komende maanden ons ‘thuis’ worden. Een mooi huis met een eigen keuken, badkamer(s), woonkamer en twee slaapkamers. Annemiek en ik waren verbaasd, het is nog mooier en groter dan ons studentenhuis in Ede.
Op dit moment staan we aan het begin van onze oriëntatie week. We gaan onder andere naar de Killing Fields (waar we meer over de heftige geschiedenis van Cambodja te horen en zien krijgen) naar de markt en we horen meer over de cultuur en hoe we ons daarin wegwijs kunnen maken. Vandaag hebben we gehoord over boeddhisme en ook een tempel bezocht met de tuk tuks (de taxi hier). Ik merk bij mezelf als ik me verdiep in een ander geloof dat er dan verwarring in me naar boven kan komen. Waarom geloven al deze mensen in een god die niet bestaat? Waarom is Jezus de waarheid als al deze mensen in iets heel anders geloven. Eén van de mensen uit ons team vertelde uit eigen ervaring dat hij juist door de verdieping in het boeddhisme de waarde van het christelijk geloof meer is gaan zien. Wij hoeven niet bang te zijn of we genoeg doen voor God, Hij heeft alles gedaan door Jezus! En dat is mijn gebed ook dat ik door de verdieping in het boeddhisme, Jezus meer mag gaan schitteren!
We leren veel internationale mensen kennen, wat goed is voor mijn Engels. Ik vind Engels spreken moeilijk, maar ik word nu op een goede manier gedwongen om het te praten. En ik merk dat het begin er is. Daar dank ik God voor, ik vertrouw er op dat Hij mij daarbij helpt. Gisteren hebben we ons aangemeld voor de Khmer taalstudie, daar beginnen we maandag mee. We hopen de komende drie weken naar deze taalschool te gaan, elke werkdag van 8 tot 10 in de ochtend. Annemiek en ik hebben allebei onze eigen teacher.
Aankomende donderdag hoop ik samen met de teamleider bij een werkplek te gaan kijken in de gehandicaptenzorg, ik hoop in de volgende blog daar meer over te kunnen vertellen.

Super leuk dat je mijn blog leest! Ik hoop over een tijdje weer wat te schrijven. Ik ga nu verder genieten van alle (nieuwe) ervaringen.

Liefs vanuit Cambodja

Reacties

Reacties

Gea vd Brink

Fijn dat je veilig daar bent aangekomen,Lonk!
Goed om van je te horen.
Succes met alle nieuwigheden en geniet ervan!

Leen Roeleveld

Fijn om zo van afstand toch op de hoogte te blijven. Bedankt voor je update en sterkte bij de taalstudie.

Karin

Fijn dat je je er al zo thuis voelt! Je hebt een mooi verhaal gemaakt Lonkie. Ga zo door. Succes met alles! We houden van je!! Knuffel

Corné, lucas en sandra

Gelukkig dat je veilig bent aangekomen. En ik leest het al wij kunnen nog wat die mensen leren, niet zo druk maken.
heel veel succes en geniet ervan.
Liefs Corné en sandra en kusje van lucas

Annieke

Heel leuk om je eerste indrukken te horen! We leven met jullie mee op het kantoor!
Veel zegen gewenst allebei!

Anneke de Bruin

Fijn dat je er bent Ilonka! Gods zegen in alle dingen die je daar mag gaan doen. Sterkte ook, het zal best wennen zijn al die nieuwe dingen en ver van die je lief zijn. Groetjes.

Hans

Leuk om te lezen dat je geniet van wanneer dingen niet gaan zoals je had gedacht.(Op die manier kun je ook een kamp voor de -16 organiseren ;) )

Veel sterkte met de taal en zegen in het maken van contact met de locals.

Familie. Verboom

We hebben grote bewondering voor jullie.
Gods zegen toegewenst.

ouders

Heerlijk om op deze manier met je mee te reizen.

llse marije

Heee Annemiek en Ilonka! Super leuk om je blog te lezen. Erg leuk om jou er zo in te herkennen in hoe je de dingen beschrijft en met ervaringen omgaat. Heel veel succes de komende tijd met alles wat jullie gaan ontdekken en natuurlijk met de taalcursus. Dikke kus!

janneke en marinus

Fijn dat je goed bent aangekomen en ons op de hoogte houdt.
Succes daar en genietse!

Ton van Straalen

Hallo Ilonka, fijn dat je gearriveerd bent. Het avontuur is begonnen. Succes en Gods Zegen! Groetjes, Liesbeth en Ton.

Ellen

Fijn dat je veilig bent aangekomen en al zo aan het genieten bent van alles. Succes met de taalstudie. En Gods zegen in al je werk.
Groetjes Ellen

Marian

Bedankt voor je uitgebreide verhaal over de eerste indrukken. We zijn benieuwd naar wat je bezoek aan de gehandicapten zorg op zal leveren. Sterkte met jullie taalstudie de komende weken. Vrede.

To uit Ede

Ha Ilonka,

Leuk om mee te kunnen reizen. Fijn zeg dat je eerste indrukken positief zijn. We leven met jullie mee, en wensen Gods bescherming toe. We hebben van 'dichtbij' gehoord hoe chaotisch het verkeer er is.

groetjes

Janneke

Ha stoertje!

Nu al super leuke verhalen, ik herken jou erin. Leuk!!
Ik hoop dat je het enorm naar je zin gaat krijgen. Maar dat gaat je vast lukken!!

Veel liefs vanuit Apeldoorn!
X Janneke

Hanneke

Hoi Ilonka,

Mooi om je verhaal te lezen!
Toch wel een vreemd idee dat je zo ver weg bent...
Tijdens de gebedskring, donderdagavond, zullen we voor je bidden!
Groetjes Hanneke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!