IlonkaHoencamp.reismee.nl

Terug van vakantie

Beste vrienden, familieleden, gemeenteleden en kennissen,

Leuk dat jullie weer mijn weblog lezen! Na een heerlijke vakantie samen met Wim stel ik jullie graag weer op de hoogte van het leven hier in Cambodja.
Wim en ik hebben verschillende plekken gezien in onze vakantie, o.a. Angkor Wat. Een eeuwenoud tempel en paleiscomplex in een mooie groene natuur. Ik merk dat ik kan genieten van heerlijk groen om me heen, omdat dat in Phnom Penh nauwelijks is te vinden. Het was dan ook best even weer wennen om terug te zijn. Samen met Wim heb ik ook mijn werkplek bezocht dan kon het dragen van traditionele bruidskleding (en make-up!) niet bij ontbreken! We vonden het zelf leuk om te dragen, maar de cliënten vonden het niet minder leuk. Na allemaal selfies genomen te hebben (met de vrouwen) kon de warme kleding gelukkig weer uit! Vooral voor Wim een opluchting die al twee uur op mij moest wachten voordat mijn haar en make-up op z’n Khmer’s zat. Als je mee wil genieten, zie de foto’s!

Na mijn vakantie probeer ik weer ritme te vinden in het werken. Het was erg leuk om de vrouwen op mijn werk weer te zien! Gisterenavond na de Bijbelstudie deelde één van de vrouwen dat ze het moeilijk vindt dat haar familie haar niet begrijpt in het geloof. Toen zij dit gedeeld had deelde meer vrouwen dat ze het moeilijk vonden als vrienden of familie hen niet begreep in het geloof in Jezus. Dit was na aanleiding van het lezen van het begin van de bergrede dat Jezus zegt dat we het zout zijn in deze wereld. Ik vroeg daarbij hoe wij het zout kunnen zijn, met daarbij concrete voorbeelden. Ik kon hen bemoedigen dat Jezus zelf zegt: ‘Zalig zijn zij……..’. Maar dan heb ik toch makkelijk praten met mijn eigen christelijke omgeving….. Ik heb de vrouwen ook gezegd dat het belangrijk is om deze ‘pijn’ te delen met christelijke vrienden zodat je elkaar kan bemoedigen. Ik besefte me dat de meeste van deze vrouwen voor het eerst over Jezus horen bij Precious Women, maar heel hun (oude) leefomgeving vaak Jezus niet kent. Ons gebed is dan: ‘Jezus, mogen ze volhouden in U te geloven, houd U ze vast!’

Het werken met Jasper heb ik ook weer opgepakt. Jasper zit na de zomervakantie in een kleinere klas wat voor hem erg fijn is omdat hij dan minder prikkels heeft. Ik blijf Logan thuis helpen en op woensdagen met zwemles. Het is leuk om te merken hoe Jasper zich ontwikkelt en hoe hij met dingen bezig kan zijn. Zo vertelde hij mij, toen we een rondje aan het fietsen waren en huisdieren zagen dat konijnen broers hebben en honden zussen. Eigenlijk is het hilarisch soms dat ik met mijn niet al te grote Engelse woordenschat juist met Jasper werk. Jasper heeft waarschijnlijk hyperlexia (dit wijst uit meerdere dingen, maar hij is nog te jong om dit te kunnen diagnosticeren) dat wil zeggen dat hij geobsedeerd is door woorden en letters. Hij maakt dan ook zijn eigen woorden, ik weet soms niet of een woord nu echt bestaat te ja of te nee. Gelukkig kom ik er meestal wel uit. De ouders van Jasper zijn erg vriendelijke mensen, zo ben ik elke maandagavond welkom voor diner! Dit doe ik dan ook regelmatig. Het is bijzonder om mee te krijgen hoe zij het geloof in Jezus aan hun kinderen over brengen door met elkaar na het eten devotion te houden.

Nu ik deze weblog schrijf ben ik nog voor 8,5 week in Cambodja. Aan de ene kant is het nog een aantal weken investeren en aan de andere kant ook al dingen afbouwen. En denken aan het terug zijn in Nederland. Ik ben ook bezig met het zoeken naar een baan in Nederland. Dus mocht u nog een leuke vacature zien, stel me op de hoogte!

Nu ik dit schrijf is het woensdagochtend en tijd om naar het werk te gaan! Veel liefs uit Cambodja

Reacties

Reacties

Ellen

Leuk om je belevenissen weer te lezen.
Veel succes nog de laatste 8,5 week en met het afronden van je werk.

Elske

Aaaaaaaaah Ilonk, nog 8,5 week! Dat is zo om! Gaaf man geniet nog even van jullie tijd daar! God bless you!

fam. Verboom

De tijd vliegt. Nog even is ook deze periode geschiedenis geworden. Veel succes in het zoeken naar een baan. Onze kleindochter, Jacomine, zit in hetzelfde schuitje.
Het allerbeste toegewenst

Christine en Nico Nrinkhuis

Een periode van afscheid nemen van mensen om terug te komen naar huis. Wij wensen je veel sterkte daarin. Maar een vooruitzicht om naar huis te komen. Sterkte de komende periode.

Hans Roodbeen

Hoi Ilonka. Wauw, alweer nadenken over terug naar NL. De tijd vliegt. We zijn hier inmiddels bezig met het opstarten van het JV-seizoen. Sterkte met de afronding/overdracht van je werkzaamheden en sterkte in het vinden van een nieuwe werkkring.
Heil en zegen!

Marian vd W

Mooi hoor om te lezen hoe je anderen tot steun kan zijn.

Tineke Geerts

Leuk om je enthousiaste verhaal weer te lezen, zal het missen als je weer hier bent. geniet van je laatste fase daar, liefs van ons.

Anneke de Bruin

Leuk Ilonka weer een verhaal van jou! Ben altijd benieuwd wat je weer te vertellen hebt. Sterkte bij je bezigheden en in het zoeken van een baan in Nederland. Gods zegen in alles!

Leen en Hanny Roeleveld

Goed om weer wat over jou te lezen. Fijn dat jullie het goed hebben gehad! En mooi dat je toch in de relatief korte periode (ook al voelt het vast heel lang) zo intensief met de mensen bezig kan en mag zijn. Veel zegen gewenst. Hartelijke groeten, Leen&Hanny

To Murre

Hallo Ilonka,
Erg sneu dat je nu je vertrek uit Cambodja al in zicht komt ziek bent geworden, zo we vernamen.
Hopelijk mag het herstel goed vorderen.
Veel sterkte en zegen de komende weken en een goede thuisreis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!