IlonkaHoencamp.reismee.nl

Start met werken in Cambodja

Lieve lezers,

Leuk dat je weer mijn blog leest! Bedankt voor jullie leuke berichtjes op de weblog, mailtjes, appjes, kaartjes (mag er elke vrijdag één open maken, heel leuk!) en gebeden! Door deze reis besef ik hoeveel lieve mensen ik in mijn leven om me heen mag hebben. Wat een zegen. En vanaf deze plek mag ook genoemd worden hoe gezegend ik ben met mijn lieve vriend Wim. Het is fijn dat we merken dat deze tijd van afstand opbouwend is voor onze relatie.
Van de week hoorde ik iemand zeggen dat God als het ware een cirkel mensen om je heen geeft, waardoor je ook Hem beter mag leren kennen. Omdat God door mensen (wonderlijk genoeg) wil werken.

De drie weken taalstudie, van elke dag twee uur, zit er op! Vanaf deze week heb ik vier dagen per week, één uur in de ochtend taalstudie op de taalschool en daarnaast natuurlijk nog wel zelfstudie. Het leukste is natuurlijk het in praktijk brengen van wat je geleerd hebt. Het werkt erg stimulerend dat de bevolking het erg waardeert als je Khmer probeert te spreken. Ik ging laatst geld pinnen en vroeg aan een meneer of hij even op mijn fiets wilde passen. Daarna had ik een praatje met hem en ik vroeg naar zijn lievelingskleur in het Khmer (want dat had ik net geleerd). In Nederland zou ik dit niet zo snel vragen aan iemand die even op mijn fiets past, maar op één of andere manier vind ik dat hier niet gek en ik hoop hij ook niet

Wink
. En als ik op de markt iets niet versta ik in het Khmer, vinden mensen van andere kraampjes het volgens mij erg leuk om te helpen. En zo heb je al snel plezier met elkaar om de taal!

Inmiddels ben ik begonnen met werken bij precious women ministry! Deze organisatie heeft als missie: Vrouwen in staat te stellen om hun leven te verbeteren en te werken in een omgeving die vrij is van seksuele en economische uitbuiting. Precious women heeft verschillende projecten. Allereerst bezoeken ze twee keer per maand op vrijdagavond prostitutieplekken om in contact te komen met prostituees daarnaast geven ze training en zenden ze een radioprogramma uit. Als vrouwen uit de prostitutie stappen helpen ze hen in het vinden van een studie en begeleiden ze hen daarbij. Precious women geeft zelf les in (bruids)salonvaardigheden en dit is tevens een business. Op dit moment wonen er zes vrouwen in de shelter, dit is een begeleid wonen project. Als je het leuk vindt om te kijken de website van precious women is: http://preciouswomenministry.org/
Ik hoop drie halve dagen per week de social werker te helpen en twee avonden per week (op dinsdag en donderdag) Bijbelstudie te houden met deze vrouwen. Na de Bijbelstudie slaap ik in deze shelter.
Afgelopen nacht heb ik voor het eerst in de slaapzaal geslapen met deze vrouwen! Het was bijzonder om op deze manier een stuk van hun leven te zien en daar deel vanuit te mogen maken. Opvallend is dat deze vrouwen allemaal van dezelfde leeftijd zijn als ik, daardoor voel ik me ook één van hen. Tijdens het koken gisterenavond vroeg één van de vrouwen of ik een donkere huid mooi vond. Ik bevestigde dit en legde uit dat in Nederland iedereen graag bruin wil worden en daarom in de zon gaat liggen, terwijl juist hier iedereen lichter wil zijn…..

Vanochtend was het om half 6 opstaan om Bijbelstudie te doen. Het is mooi hoe deze vrouwen geleerd wordt God te betrekken in hun dagelijks leven. De begeleidster slaapt hier zeven dagen per week, oftewel ze woont hier. Terwijl ze ernaast ook nog ander werk heeft, dat is wel andere koek dan ik gewend ben met diensten van zo laat tot zo laat.
Het is de bedoeling dat ik vooral met deze vrouwen een vriendschapsrelatie opbouw. Dat ik van hen kan leren, zij van mij en samen van God!

Afgelopen weekend zijn de broer en schoonzus van Annemiek op bezoek geweest, gezellig en leuk om onze woonplek te kunnen laten zien. Daarnaast hadden wij hierdoor ook een reden om (weer) toerist te zijn en hebben we o.a. het Royal Palace met hen bezocht (zie foto) en zijn we lekker uit eten geweest. En hebben we ook gezellig op zaterdagavond rummikub gespeeld;)
Annemiek en ik hebben ook een huisdier genomen, een gekko. Hij komt elke avond even kijken in de keuken;)

Ik kan nog veel meer vertellen, maar voor nu laat ik het hierbij!
Als laatste nog een Cambodjaanse groet:

Tjoep knie pel crouwi (see you next time).

Reacties

Reacties

Jan, Mariska, Lotte, Sarah en Wessel

Hoi Ilonka,
Wat leuk om weer zo'n uitgebreid bericht van je te lezen. Fijn om te merken dat je het zo naar je zin hebt en het zo goed met je gaat.
Wij zien uit naar meer ervaringen!
Heb een goede en gezegende tijd!
Liefs van Jan, Mariska, Lotte, Sarah en Wessel

Sarah en Wessel

nog veel plezier en maak er nog een leuke tijd van.
van Sarah en wessel

Corne Sandra en Lucas

Hoi,

Gelukkig dat het goed met je gaat,en dat je die vrouwen. Kunt helpen! Gods zegen! Liefs van ons

Annelies

Ha Ilonk,

Leuk om van je te lezen! Veel succes daar en geniet! :)

Karin

Lieve Lonk,
Wat een mooi verhaal weer. Je blijft boeien!! Ga zo door!!
Liefs Ka

mama

Mooi om te lezen Lonk hoe het met je gaat en wat je doet.

Ilse M

Hee lieve Ilonka,
Super leuk om op deze manier op de hoogte te blijven. Wat mag je in een bijzondere project werken. Gods wijsheid en zegen daarvoor! Ik zie uit naar je volgende verslag.
Liefs

Fam.Verboom

We zijn onder de indruk van wat jij mag doen.
God is onuitsprekelijk goed. We merken dat Hij overal woont. Hij is niet aan tijd maar ook niet aan plaats gebonden.

Ellen

Mooi om elke keer weer je verhalen te lezen. Gods zegen in al je werkzaamheden!

Hanny Roeleveld

Veel zegen, Ilonka. Volgens mij heb jij je plekje al aardig gevonden. Wat mooi!

Anneke de Bruin

Lieve Ilonka

Was al benieuwd hoe het met je ging. Fijn om dit allemaal weer te mogen lezen. Zegen bij je werk onder deze vrouwen. Dat je ze mag liefhebben met de liefde van onze Vader!

Mieke

Hey Ilonka,
vanuit Nederland reis ik met je mee en geniet van elke blog die je schrijft. Echt jij, prachtig! Geniet ervan meid! Ik volg je.

Groet,
Mieke

Tineke Geerts

Hoi Lieve Ilonka, weer bedankt voor je leuke en veelzijdige vervolg van jullie belevenissen.
Fijn om het mee te mogen beleven via deze blogs.
Veel zegen verder met alles en we denken aan jullie !

Liefs Tineke.

To en Huib Murre

Hallo Ilonka,
We zijn blij dat het goed met je gaat, je schrijft nog niet hoe je het klimaat vind.
Dus je kunt het mogelijk wel verdragen.
Het is ook fijn dat je 'werk' gevonden hebt en de taal, hoe wel pittig, stukje bij beetje oppakt.
We denken/bidden aan en voor jullie allebei.
groetjes van ons en zegen

Chris Weststrate

Hallo Ilonka,
Fijn te lezen hoe je daar de zorg en zegen van God ervaart. Wat een indrukken zul je opdoen! Dienend praktisch christendom. Zowel de vreugdevolle als de duistere machten die mensenlevens beheersen. Zegen en Gods nabijheid toegewenst.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!