IlonkaHoencamp.reismee.nl

Familieassessment op het platteland

Lieve webloglezer,

Nu ik deze weblog schrijf ben ik op de helft van de tijd dat ik in Cambodja woon. En dingen vallen steeds meer op zijn plaats, soms voelt het als een puzzel in mijn hoofd. Telkens komt er weer een stukje bij over het verstaan van de cultuur, de taal, het probleem van armoede en de prostitutie. Het is fijn om steeds meer de achtergrond van dingen te begrijpen. Zoals dat vrouwen in de prostitutie gaan werken vooral familie gerelateerd is. De moeder heeft het leven gegeven aan de dochter, dus de dochter moet/wil wat terug doen is een gedachten in deze cultuur. En dat doet ze in de vorm van het financieel onderhouden van haar familie. En voor een jonge vrouw is in de prostitutie werken een voor de hand liggende optie. De laatste tijd kwamen er ook ‘automatisch’ vragen bij mij op waarom er niet wat gedaan wordt aan de kern van dit probleem. Zoals preventie bieden voor deze vrouwen of een gesprek/ relatie opbouwen met de prostitueebezoeker. Gelukkig weet ik dat er organisatie zijn die dat doen! Mijn leraar van de taalschool vertelde bijvoorbeeld dat hij op een christelijk kamp was geweest met als thema hoe je een goede man kan zijn. En Precious Women Ministry (de organisatie waar ik mee werk) vangt ook vrouwen op die makkelijk een slachtoffer kunnen worden.


In de voorgaande weblogs schreef ik over een vrouw die we ontmoet hadden in een Beergarden(een restaurant waar prostituees werken) en dat ze naar Precious Women toegekomen was. Zij was een serveerster in een omgeving waar prostituees werken. Deze vrouw woont inmiddels in de shelter en gisteren heb ik haar familie ontmoet! Gisteren ben ik met haar en collega’s naar het platteland gegaan voor een familisieassessment. Een familieassessment is een intakegesprek om de familie bij de hulpverlening te betrekken. De sociaal werker stelt allerlei vragen aan de familie over onder andere de familieomstandigheden en vraagt toestemming aan de ouders om hun dochters te begeleiden. Dat is belangrijk omdat namelijk het financiële support van hun dochter stopt. Het was heel boeiend om dit familieassesment te zien! De kippen en varkens liepen rond en er zaten ongeveer 30 (ja u leest het goed) familieleden bij. En natuurlijk het dorpshoofd. Ik moest denken aan een intakegesprek in Nederland:deur dicht, liefst geen kinderen (want die leiden af) hoogstens twee of drie familieleden,nou ja in ieder geval zo privé mogelijk.
Vorige week had ik een Bijbelstudie voorbereid uit Spreuken (het Bijbelboek wat we elke dinsdag behandelen) maar ik besefte me dat deze nieuwe vrouw niet bekend is met het christelijk geloof. Daarom heb ik aan de vrouwen die al langer in de shelter wonen gevraagd om de basisbegrippen uit te leggen: Bijbel, kruis, Jezus. Soms wens ik dat ik vloeiend Khmer kan spreken en veel kan uitleggen, maar ik hoop dat door mijn gestuntel heen dingen toch in het hart van de vrouwen mogen wortelen.
Het is triest dat vorige week één van de vrouwen van de shelter voor een avond naar een verjaardag ging en naar een week pas weer terugkwam. Waarschijnlijk is ze voor een week wezen werken als prostituee, omdat ze geld nodig had. Heel erg, maar ergens ook zo begrijpelijk dat ze voor haar familie en kindje (die bij haar familie woon) wilt zorgen.
Regelmatig hoor ik van de medewerkers van Precious Women hoe zwaar ze het werk vinden. Wilt u bidden voor professionaliteit, geduld en boven alles de liefde van Jezus voor de vrouwen?

Ik wil nog met u delen dat Precious Women Ministry opzoek is naar ander huis voor de shelter. Daar is nog 3000 dollar voor nodig. Mocht u meer informatie willen weten, zie de website: http://preciouswomenministry.org/

De internationale school, waar ik de jongen van het zendelingsgezin begeleid heeft nu zomervakantie. Om toch structuur te hebben in deze zomerperiode gaat hij naar een andere school. Ik hoop hem drie ochtenden per week daar te helpen en daarnaast nog een middag thuis.

Het is heerlijk dat de warmte afneemt, de warmste tijd ligt achter ons. Annemieke zei vanochtend verbaast tegen mij: ‘Je zit hier in huis en je hebt geen ventilator aan!’ En we konden vandaag gewoon op de bank zitten zonder te zweten.
Aankomende zaterdag hopen twee vriendinnen uit Nederland te komen, ik zie er naar uit!

Een hartelijke groet uit Phnom Penh, Ilonka

Reacties

Reacties

Dochter kip

Leuk om te lezen Ilonk! Je doet echt goed werk daar!
Ik bid voor jou en de organisatie.

Dikke knuffel

Mirjam

Ha lieve Lonk! Wat leuk om je verhaal weer te lezen, ik vind het heel mooi wat je allemaal doet. Zal voor jullie bidden.

Liefs Mir

marian

we nemen je punten mee in de bidstond zo dadelijk

Marliz

De koffer staat ingepakt!! We hebben er zin in! Tot zaterdag! Liefs

Ellen

Wat een mooi werk!
Veel plezier met de vriendinnen die langs komen!

Ilse

Dat had ik willen zien, dat familieassessment! Wat een waardevol werk mogen jullie daar doen. Ik zal voor het team bidden en voor de vrouwen.
Veel plezier ook met de vriendinnen aankomende week!

Diane

Mooi om te lezen Ilonka, dat je daar de cultuur steeds beter gaat begrijpen!

Gods zegen in de komende tijd en veel plezier met je vriendinnen :)

ouders

3000 dollar is nodig voor een groter huis voor de shelter.
Wij hebben gezien hoe belangrijk dit werk is wat Ilonka mag doen. Van harte willen wij dit project aanbevelen om het financieel te ondersteunen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!