IlonkaHoencamp.reismee.nl

Laatste groetjes uit Cambodja!

Lieve vrienden, gemeenteleden, kennissen en familie,

Mijn laatste blog uit Cambodja, en dat wel uit een hotel in Kratie. Annemieke en ik genieten van onze laatste dagen in de schitterende natuur van Cambodja! In Phnom Penh is daar niet heel veel van te zien, maar Cambodja heeft een hele mooie flora en fauna. We hebben genoten/ genieten van een olifantenrit, mooie vlinders, de koelte vanuit de bergen en een duik in het zwembad.

Ja, gek is het: de 9 maanden Cambodja zijn bijna op het einde. Terugkijkend op een bijzonder periode! Niet altijd makkelijk, maar zeker verrijkend en leerzaam.
Het afscheid van mijn werk en het team van de organisatie, waarmee we mee naar Cambodja zijn gegaan, zijn ook achter de rug. Mooie feestjes waren het, met warme woorden en leuke (Khmer;) cadeautjes.
De laatste avond bij de shelter van Precious Women was mooi. Kort heb ik nog verteld dat geloven in Jezus niet altijd makkelijk is, maar wel de moeite waard! Het is namelijk moeilijk voor de Cambodjaanse christen om niet aan de verwachtingen te voldoen van hun niet christelijke familie. Omdat zeker in deze familie/groepscultuur het belangrijk is om wel aan verwachtingen te voldoen. Zo begreep ik bijvoorbeeld dat laatst veel collega’s en cliënten met Pchum Benh(boeddhistisch feest) naar de tempel zijn geweest om te offeren. Nogmaals ik besef dat ik ‘makkelijk’ praten heb, omdat ik in een christelijke omgeving woon. Maar ik hoop dat deze mensen begrijpen dat Jezus om duidelijke keuzes vragen.
Na dit gedeeld te hebben zijn we met elkaar gaan schilderen. Wat heerlijk om met elkaar op een creatieve manier bezig te zijn! En te zien door de tekeningen heen hoe sommige vrouwen hun toekomst zien.

Het leuke aan het afscheidsfeestje bij Precious Women was dat we gingen picknicken met elkaar. Al vroeg in de morgen ging ik met een collega naar de markt. Ik heb nog even heerlijk genoten van alle indrukken van de markt: hoe kokosnootmelk wordt gemaakt, het gespartel van de vissen en het slagers gedeelte. Heerlijk om kip te kopen en daarna wisselgeld terug te krijgen met stukjes rauwe kip er aan, omdat deze mevrouw net de kip nog in stukjes heeft gehakt. Na het marktbezoek zijn we gaan koken en rond 12 uur vertrokken we met het hele team naar de picknickplaats. Ik vind het bijzonder dat het kan om op een gewone doordeweekse dag een afscheidsfeestje te hebben met het hele team. Op deze picknickplaats was ook een volleybalveld. Het was heerlijk om te zien hoe Cambodjanen kunnen genieten van een volleybalspel. Het gaat helemaal niet op de punten, maar om het plezier met elkaar. Dat zijn dingen die ik graag mee wil nemen!

Lieve mensen, ik weet niet goed meer wat ik allemaal nog wil schrijven. Ik hoop u met mijn blogs een indruk te hebben mogen geven van mijn leven hier. Dank u/ jij wel voor het lezen!
Laatst bad een teamlid dit: “Wilt U bij Annemieke en Ilonka zijn, mogen ze van Nederland houden maar met een klein stukje van hun hart van Cambodja”. Ik vond dit erg mooi omschreven.
Ja een stukje zal hier blijven, bijzonder voor de vrouwen van mijn werk, maar ik zie uit naar wat het leven in Nederland mij gaat brengen!